Rejestracja zgonu
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza.
- Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca).
- Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon:
- dowód osobisty lub paszport
- Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika
Komórka organizacyjna
Urząd Stanu Cywilnego w Baniach
pok. 18
Opłaty
- Rejestracja zgonu nie podlega opłacie skarbowej.
- Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) - 17,00 zł.
- Wpłat z tego tytułu można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy Banie – Bank Spółdzielczy w Gryfinie Filia Banie 42937700000101560020010002 (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub w kasie Urzędu Gminy. Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Termin i sposób realizacji
- Niezwłocznie.
- Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Podstawa prawna
1. Art. 13, 16-17, 22-23, 47, 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz.2064 t.j.)
2. art. 33, 35, 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1257).
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz.1827 ze zm.).
4. Art. 10-11 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz.912 ze zm.)
5. Art. 38 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności ( tekst jednolity: Dz.U. z 2017, poz.657 ze zm.)
Tryb odwoławczy
Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Baniach w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Dodatkowe informacje, uwagi
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu.
- Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon.
- Zgłoszenie zgonu zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.
Istnieje możliwość działania strony przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust.1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.